#громадськемісце Передача лічильників, форс-мажорні обставини та обов’язкові платежі: як уникнути боргів за комунальні послуги, які виникають після евакуації з Донеччини #донецьк #donetsk #донецк

Лінія фронту на Донеччині все наближається підходить до Покровська, Мирнограда та інших міст. Через активні бойові дії мирні жителі області вимушено покидають свої домівки.

Чимало людей, які набули статусу вимушено переміщених осіб, жаліються, що їм нараховують борги за комунальні послуги, якими вони не користуються. Що робити, аби цього не сталося, пояснює у коментарі «Вчасно» юрист Української Гельсінської спілка з прав людини, координатор громадської приймальні УГСПЛ в Торецьку Євген Федоричев.

За його словами, нині в Україні у зв’язку з воєнним станом діє відповідна постанова Кабінету Міністрів, яка забороняє нарахування пені, відсотків за прострочення комунальної заборгованості. Водночас це не звільняє людей від обов’язку сплати комунальних послуг. Тому у разі якщо людина покидає власне житло, вона має попередити комунальне підприємство, яке надає послугу, про припинення користування.

«Тут також є важливий момент: є чи немає лічильників. Якщо є, то людина може кожний місяць просто передавати одні й ті ж покази своєму комунальному підприємству, тобто надавачу послуг. Це буде свідчить про те, що нічого не змінюється, й послугою ніхто не користується — й відповідно нараховувати гроші не буде за що, — каже Євген Федоричев. — Також людина може у такому разі додатково повідомити надавача послуг про те, що вона виїхала і просити призупинити надання послуг через зміну місця проживання. Це може бути підтверджено довідкою переміщеної особи, а повідомляти краще письмово».

За словами юриста, якщо людина не має лічильників, то тут обов’язково треба звертатися письмово до комунального підприємства про припинення користування послугами. Далі кожен надавач послуг має роз’яснити, як правильно врегулювати це питання, аби людині не нараховували борги.

«Якщо це стосується опалення в одному багатоквартирному будинку, то в такому випадку необхідно звертатися в компанію й повідомляти, що власники квартири не користуються послугами. Відповідно компанія має відреагувати на це й не нараховувати платіжки, — каже юрист. — Відімкнути весь будинок від опалення — це технічно складно, але й відключити окремо квартиру за несплату у разі нарахування боргів — це заборонено законодавством. Тому аби не виникало спірних питань, рекомендую звертатися до надавача послуг відразу».

Також Федоричев зазначає, що договори, які заключені з постачальниками послуг, можуть не виконуватися через форс-мажорні обставини, такі як війна.

«Тобто сторони звільняються від зобов’язань, бо діють певні обставини. Тому можна не хвилюватися з цього приводу, але не скажу що можна не платити, адже від сплати вас це не звільняє. Просто можна їх призупинити, — додає юрист. —  Якщо будуть виникати все ж якісь штрафи, пені та інші нарахування, то для цього в нас діє орган, який має контролювати такі випадки — це Держпродспоживслужба. У разі проблем споживачам варто туди звертатися із відповідною скаргою».

Окремо Федоричев зауважив, що люди з окупованих територій інколи теж спіткаються із проблемами нарахування платіжок за користування послуг. Тут алгоритм дій аналогічний.

«Люди мають зв’язатися із надавачем послуг, надати повідомлення та доказ про те, що там ніхто не живе, що дім в окупації, що людина є вимушено переміщеною особою, й такі нарахування є помилкою», — каже Федоричев.

Разом з цим, якщо комунальне підприємство та Держпродспоживслужба не реагує, людина має незаконно нараховані платіжки за комунальні послуги і є рішення про стягнення заборгованості, у такому разі необхідно звертатися до суду.

«Однак з практики скажу, що зазвичай людина не іде в суд сама. Її може викликати надавач послуг, який зацікавлений в тому, щоб стягнути із неї, так би мовити, борги. І вже в суді вона може доводити, що не має платити за те, чим не користується», — додає юрист

ДЖЕРЕЛО